Μετά τα «τριχίλιαρα» στους πυρόπληκτους, η κυβέρνηση παίζει τα «ρέστα» της μοιράζοντας σε επενδυτές ζεστό κρατικό χρήμα με επιδοτήσεις έργων που θα ξεκινούν χωρίς μελέτες περιβαλλοντικών επιπτώσεων!
Με τις αλλαγές που υιοθέτησε η κυβέρνηση οι επιδοτήσεις αυξάνονται κατά 10% στις μεσαίες και κατά 20% στις μικρές επιχειρήσεις. Επιπλέον θα έχουν τη δυνατότητα να προσκομίσουν τα ειδικά δικαιολογητικά (όπως οι μελέτες περιβαλλοντικών επιπτώσεων) όχι όταν υποβάλουν την αίτηση επιδότησης αλλά όταν θα πάνε να εισπράξουν την πρώτη δόση.
Κατά κανόνα η πρώτη δόση καταβάλλεται όταν το έργο έχει προχωρήσει αρκετά, πολλές φορές μάλιστα δίνεται λίγο πριν από το στάδιο της ολοκλήρωσης.
Ετσι, οι πυρόπληκτες περιοχές κινδυνεύουν να γεμίσουν με κάθε λογής εγκαταστάσεις που θα επιβαρύνουν το περιβάλλον ή να δουν οι κάτοικοι των περιοχών τις πολυαναμενόμενες επενδύσεις να κολλάνε όταν διαπιστωθεί εκ των υστέρων ότι έχουν πρόβλημα.
Οι παραπάνω ρυθμίσεις προβλέπονται σε κοινές αποφάσεις των υπουργείων Οικονομίας και Ανάπτυξης που δημοσιεύονται στο ΦΕΚ 1742Β07 και τροποποιούν διατάξεις του αναπτυξιακού νόμου (Ν. 3.239/04).
Με βάση τις νέες διατάξεις, οι πυρόπληκτες περιοχές μετατρέπονται έμμεσα σε επενδυτικούς παραδείσους, ιδιαίτερα για τουριστικές επενδύσεις, καθώς γι' αυτές εκδηλώνεται το μεγαλύτερο ενδιαφέρον.
Για τους ιδιώτες προβλέπονται τα ανώτερα επιτρεπόμενα κίνητρα (κατηγορία 1) προκειμένου να επενδύσουν στη δυτική Ελλάδα, την Πελοπόννησο και τη Στερεά Ελλάδα. Και μάλιστα χωρίς να χρειαστεί να προσκομίσουν τα χρονοβόρα και ενοχλητικά δικαιολογητικά που συνήθως απαιτούνται.
Ενας υποψήφιος επενδυτής, δηλαδή, δεν είναι υποχρεωμένος να εξασφαλίσει προηγουμένως έγκριση μελετών περιβαλλοντικών επιπτώσεων προκειμένου να υπαχθεί στον αναπτυξιακό νόμο ή τα περιφερειακά επιχειρησιακά προγράμματα (ΠΕΠ).
Ο μεγάλος κίνδυνος, ωστόσο, είναι να αποδιαρθρωθούν και μάλιστα σε ελάχιστο χρόνο οι παραγωγικές δομές των πυρόπληκτων περιοχών, καθώς εκτιμάται ότι θα εκδηλωθεί εκρηκτική ζήτηση για την υλοποίηση τουριστικών επενδύσεων. Αυτό, όμως, θα αλλοιώσει πλήρως το παραγωγικό προφίλ των περιοχών αυτών, θα αλλάξει τη φυσιογνωμία τους και θα τις μετατρέψει σε τουριστικές περιοχές, οι οποίες, όμως, θα έχουν αναπτυχθεί χωρίς κανένα σχέδιο.
Στελέχη της τουριστικής αγοράς κρούουν τον κώδωνα του κινδύνου να «καούν» οι περιοχές εξαιτίας μιας άναρχης τουριστικής ανάπτυξης (όπως συνέβη και με άλλες ελληνικές περιφέρειες) πριν αρχίσουν να αναπτύσσονται.
Λένε, επιπλέον, ότι κινδυνεύουν να τσιμεντοποιηθούν μερικές από τις περιοχές φιλέτα (δυτική Ελλάδα και Πελοπόννησος) που θεωρούνται χρυσές εφεδρείες για την ανάπτυξη της χώρας.
Επισημαίνεται ακόμη ότι οι επενδύσεις δεν είναι άμεσης απόδοσης για την οικονομία των πυρόπληκτων περιοχών, ενώ θα απαιτηθούν σημαντικά κεφάλαια και χρόνος για τη διαφημιστική προώθησή τους στο εξωτερικό, προκειμένου να προσελκύσουν ξένη πελατεία όπως και τεράστιες επενδύσεις για τη δημιουργία βασικών υποδομών (μεγάλα διεθνή αεροδρόμια, οδικοί άξονες, βιολογικοί καθαρισμοί), για τη δημιουργία των οποίων θα
απαιτηθούν χρόνια.
Τα σχόλια δικά σας....
6 σχόλια:
Αυτό διάβαζα κι εγώ προηγουμένως στον καθιερωμένο Κυριακάτικο πρωινό καφέ με θέα την θάλασσα ( έτσι για να ζηλεύεις :))
Εάν εξαιρέσω τα άλλα φλύαρα , μια παράγραφος κλείνει τον προβληματισμό του αρθρογράφου αλλά και τον δικό μου ( από άλλη σκοπιά φυσικά)
"...Ο μεγάλος κίνδυνος, ωστόσο, είναι να αποδιαρθρωθούν και μάλιστα σε ελάχιστο χρόνο οι παραγωγικές δομές των πυρόπληκτων περιοχών, καθώς εκτιμάται ότι θα εκδηλωθεί εκρηκτική ζήτηση για την υλοποίηση τουριστικών επενδύσεων. Αυτό, όμως, θα αλλοιώσει πλήρως το παραγωγικό προφίλ των περιοχών αυτών, θα αλλάξει τη φυσιογνωμία τους και θα τις μετατρέψει σε τουριστικές περιοχές, οι οποίες, όμως, θα έχουν αναπτυχθεί χωρίς κανένα σχέδιο..."
3 παρατηρησούλες μέχρι να διαβάσω τον σχολιασμό σου επί της παραγράφου :)
α) "..να αποδιαρθρωθούν και μάλιστα σε ελάχιστο χρόνο οι παραγωγικές δομές των πυρόπληκτων περιοχών.."
Συγνώμη αλλά τρίχες, και μάλιστα κατσαρές! Ποιες παραγωγικές δομές λέει ο άνθρωπος???!!! Τις ανύπαρκτες?
β) "..εκτιμάται ότι θα εκδηλωθεί εκρηκτική ζήτηση για την υλοποίηση τουριστικών επενδύσεων.."
Μακάρι γιατί είναι η μόνη "επένδυση" που θα επιφέρει μια σχετική ανάπτυξη ( έχει αποδειχθεί κατά κόρον τα τελευταία 40+ χρόνια )και μια απαίτηση μίνιμουμ υποδομών σε περιοχές που δεν έχουν στον ήλιο μοίρα.
γ) "..οι οποίες, όμως, θα έχουν αναπτυχθεί χωρίς κανένα σχέδιο.."
Το χειρότερο!!!
Αλλά τι μας εμποδίζει να καταρτίσουμε σχέδιο τουριστικής ανάπτυξης στην περιοχή??
Η γνώση δεν μας λείπει, ούτε ο χρόνος, άρα....
Καλημέρα aqua :))
Μπραβο....Τους αφησαμε να τα κανουν ετσι οπως ηθελαν εκεινοι...
@ Καπετάνιο
"στον καθιερωμένο Κυριακάτικο πρωινό καφέ με θέα την θάλασσα..."
Μετά απ'αυτό θα έπρεπε να υπογράψεις σαν:"ο κακός"!! :))
Επί του θέματος :
Το άρθρο νομίζω αναφέρεται κυρίως στο νομό Ηλείας μιας και στις πυρόπληκτες βόρεια Μεσσηνία και ορεινή Αρκαδία θεωρώ πως δεν θα υπάρξει επενδυτικό ενδιαφέρον.
Aπ'οσα γνωρίζω η οικονομία του νομού βασίζεται κυρίως τόσο στον τουρισμό ,όσο και στην γεωργία.(για κτηνοτροφία δεν γνωρίζω)
Η παραγωγή ελαιολάδου σε όλο το νομό είναι αξιόλογη τόσο σε ποιότητα όσο και σε ποσότητα.
Παράλληλα η βόρεια Ηλεία έχει σημαντική παραγωγή γεωργικων προιόντων(θερμοκήπια,βιολογικές καλλιέργειες κ.λ.π)
Οσο για τον τουρισμό είναι γνωστό πως η Ολυμπία και οι παραλιακές περιοχές είναι οι κύριες πηγές της οικονομίας όλου του νομού.
Διαφωνώ πως οι τουριστικές επενδύσεις είναι ο μοναδικός μοχλός ανάπτυξης.Σημαντικός μεν αλλά όχι κύριος.
Οι περιοχές που ,όπως λες, δεν έχουν στον ήλιο μοίρα ,έτσι θα παραμείνουν και μετα τις "επενδύσεις".
Σε τι θα ωφεληθεί ο κτηνοτρόφος από τα Φρίξα ,που του χαρίζουν πρόβατα ,μα δεν τα παίρνει γιατί δεν έχει τι να τα ταίσει.
οσες επενδύσεις γίνουν νομίζω θως θα γίνουν στα παράλια και όπου διέρχεται η Ιόνια οδός, μιας κι εκεί θα είναι τα φιλέτα.
Γραφεις:
"Αλλά τι μας εμποδίζει να καταρτίσουμε σχέδιο τουριστικής ανάπτυξης στην περιοχή??
Η γνώση δεν μας λείπει, ούτε ο χρόνος, άρα...."
Μα αυτό ακριβώς καυτηριάζει το άρθρο.
Με τις νεώτερες ρυθμίσεις του αναπτυξιακού (??) νόμου οι μελέτες περιβαλλοντικών επιπτώσεων) δεν θα προσκομίζονται όταν οι "επενδυτές" θα υποβάλουν την αίτηση επιδότησης αλλά όταν θα πάνε να εισπράξουν την πρώτη δόση.
Δηλ.όταν το εργο θα εχει ξεκινήσει ή θα βρίσκεται στο τέλος του.Ποιός σχεδιασμός λοιπόν και ποιά ανάπτυξη?
Αυτό ακριβώς είναι που με εξόργισε
και θεώρησα άξιο σχολιασμού.
Κατα σύμπτωση(?) η Ιόνια οδός περνά ακριβώς από τα σημεία που κάηκαν .
Στην Μεσσηνία η φωτιά σταμάτησε εκεί ακριβώς που καταλήγει η Ιόνια οδός.Προ λίγου καιρού μάχη έδωσε η Νομαρχία Ηλείας να μην περάσει ο δρόμος από την περιοχή του Καιάφα (για λόγους προστασίας του περιβάλλοντος )με αποτέλεσμα να υποχωρήσουν σε νέα χαραξη ,που σημαίνει βέβαια μεγαλύτερο κόστος για τους κατασκευαστές.
Τωρα ποιός θα νοιαστεί για το περιβάλλον και ποιές οικολογικές οργανώσεις θα διαμαρτυρηθούν?
Οι δήμαρχοι θα τσακώνονται μεταξύ τους από ποιό δήμο θα περάσει ο δρόμος και ποιός "επενδυτής" θα
αξιοποιήσει την περιοχή τους .
Για ποίο περιβάλλον να νοιαστούν
όταν δεν έχουν μια χούφτα χόρτο να ταίσουν την κατσίκα τους?
@ πρεζα
Ελπίζω την επόμενη Κυριακή
να τους στείλουμε το "μήνυμα"...
Ειλικρινά δεν σε καταλαβαίνω.
Δηλαδή;
Γιατί (άλλο) μπήκαν οι φωτιές;
Σημερινές δηλώσεις
"Στρατηγού Ανεμου":
"O νοών νοήτω...!!"
Δημοσίευση σχολίου