Από τους πιό όμορφους και γραφικούς σταθμούς,αγαπημένοι μου προορισμοί τα ηλιόλουστα χειμωνιάτικα μεσημέρια Κυριακής.
14ο χρόνια λειτουργίας κλείνει λοιπόν σε λίγες ημέρες ο ηλεκτρικός .
Ηταν 27 Φεβρουαρίου 1869, όταν έγινα τα επίσημα εγκαίνια με επιβάτες στο πρώτο δρομολόγιο τη Βασίλισσα ΄Ολγα, τον Πρωθυπουργό Ζαΐμη, υπουργούς, στρατιωτικούς, διπλωμάτες κι άλλους επισήμους.
Το 1834 η Αθήνα γίνεται πρωτεύουσα του Ελληνικού Κράτους και ένα χρόνο μετά, το 1835, γίνεται η πρώτη ανεπιτυχής πρόταση στην Ελληνική Κυβέρνηση από τον Φρειδερίκο Φεράλδη για κατασκευή σιδηροδρόμου.
Οκτώ χρόνια αργότερα το 1843 ο Αλέξανδρος Ραγκαβής επαναλαμβάνει δημόσια την πρόταση αλλά πάλι δεν υπήρξε ανταπόκριση.
Το 1855 ο Πρωθυπουργός και Υπουργός Εξωτερικών Αλέξανδρος Μαυροκορδάτος καταθέτει το πρώτο Νομοσχέδιο για ΄Ίδρυση σιδηροδρόμου Αθήνας – Πειραιά που γίνεται νόμος και δημοσιεύεται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως. Είναι ο Νόμος ΤΖ «περί συστάσεως σιδηροδρόμου Απ’ Αθηνών εις Πειραιά» που δίνει το δικαίωμα εκμετάλλευσης στην εταιρία που θ’ αναλάμβανε το έργο για 55 χρόνια. Δύο χρόνια αργότερα το δικαίωμα αυτό αυξάνεται σε 75 χρόνια.
Μετά από ανεπιτυχείς προσπάθειες ανάθεσης του έργου το 1867 το έργο κατακυρώνεται στον ΄Άγγλο επιχειρηματία Εδουάρδο Πίκερινγκ, ο οποίος το Νοέμβριο του ίδιου έτους αρχίζει να κατασκευάζει το έργο
Οι πληροφορίες από την σελίδα του Η.Σ.Α.Π..
Μετά από ανεπιτυχείς προσπάθειες ανάθεσης του έργου το 1867 το έργο κατακυρώνεται στον ΄Άγγλο επιχειρηματία Εδουάρδο Πίκερινγκ, ο οποίος το Νοέμβριο του ίδιου έτους αρχίζει να κατασκευάζει το έργο
Ένα χρόνο μετά, το 1868, ο Πίκερινγκ μεταβιβάζει τις υποχρεώσεις του στην ιδρυθείσα από όμιλο Ανώνυμη Εταιρία του «Απ’ Αθηνών εις Πειραιά Σιδηροδρόμου» - Σ.Α.Π. Α.Ε..
Στις 17 Φεβρουαρίου του 1869 το έργο έχει τελειώσει και γίνεται η πρώτη δοκιμή της διαδρομής.
Η ατμομηχανή με 6 βαγόνια καλύπτει τη διαδρομή των 8,5 χιλιομέτρων από το Θησείο στον Πειραιά σε 19 περίπου λεπτά. Οι δύο πόλεις Αθήνα και Πειραιάς έχουν πλέον συνδεθεί με σιδερένιες γραμμές.
Στις 17 Φεβρουαρίου του 1869 το έργο έχει τελειώσει και γίνεται η πρώτη δοκιμή της διαδρομής.
Η ατμομηχανή με 6 βαγόνια καλύπτει τη διαδρομή των 8,5 χιλιομέτρων από το Θησείο στον Πειραιά σε 19 περίπου λεπτά. Οι δύο πόλεις Αθήνα και Πειραιάς έχουν πλέον συνδεθεί με σιδερένιες γραμμές.
Στις 3 Μαρτίου του 1869 ο «Αιών» γράφει:
«Ο σιδηρόδρομος ήρξατο τακτικώς εργαζόμενος από της τελευταίας Παρασκευής. Η συρροή των επιβατών είναι μεγίστη. Οι πάντες δ’ ομολογούσι τας μεγίστας ωφελείας, ας η κάταρξις του έργου τούτου υπισχνείται. Ευχόμεθα και αύθις, ίνα η μικρά αύτη γραμμή υπάρξει η αρχή του καθ’ όλην την επικράτειαν συμπλέγματος σιδηροδρόμων».
Μεταξύ της χρονολογίας του πρώτου επίσημου δρομολογίου, το 1869 , και της 16 Σεπτεμβρίου του 1904 που πραγματοποιήθηκε η Ηλεκτροδότηση του Σιδηροδρόμου, μεσολάβησαν η στρώση διπλής γραμμής και η έναρξη κατασκευής σήραγγας το 1889 από το Θησείο μέχρι την Ομόνοια (Λυκούργου και Αθηνάς), όπου και ο παλιός σταθμός της ΟΜΟΝΟΙΑΣ ο οποίος εγκαινιάζεται στις 17 Μαίου του 1895.
Η υπόγεια σήραγγα και η ηλεκτροδότηση προκάλεσε πάλι πολλά και ποικίλα σχόλια του Τύπου της εποχής. Αξίζει να αναφερθούν μερικά που δείχνουν την αντίδραση του κόσμου της εποχής εκείνης σε κάθε καινοτομία.
« Τι να σου πω, αδελφέ, λέγει κάποιος εκ των προσκεκλημένων. Νομίζω ότι πρόκειται να μας κλείσουν «κατά βαρβάρων» με τον Υπόγειον.
Και κύψας εις το αυτί του πλησίον του ισταμένου ηρώτησε σοβαρώς
- Έκαμες την διαθήκην σου;
- Έκαμες την διαθήκην σου;
- Όχι
- Εξωμολογήθης τουλάχιστον;
- Ούτε.
- Εγώ δεν είχα το θάρρος να έλθω απροετοίμαστος. Αυτή η σήραγξ μου φαίνεται σαν καρμανιόλα.»
Σε άλλο δημοσίευμα, στις 18 Σεπτεμβρίου του 1904 ο χρονογράφος των «Καιρών» με το ψευδώνυμο «Φαληριώτης», γράφει για τον ηλεκτρικό, πλέον, σιδηρόδρομο:
«- Ένα εισιτήριον δια το Φάληρον .
- Μετ’ επιστροφής;
- Απλούν, απλούν. Δεν μπορώ να είμαι βέβαιος αν θα φθάσω ζωντανός…..»
Το 1926 οι ΣΑΠ, οι ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΟΙ ΑΤΤΙΚΗΣ που εκμεταλλεύονται το «ΘΗΡΙΟ» της Κηφισιάς, και οι ΤΡΟΧΙΟΔΡΟΜΟΙ ΑΘΗΝΩΝ-ΠΕΙΡΑΙΩΣ που εκμεταλλεύονται τα ΤΡΑΜ, συνεργάζονται με τον Αγγλικό όμιλο ΠΑΟΥΕΡ. Από τη συνεργασία αυτή προκύπτουν δύο Εταιρίες: Η ΗΕΜ που αναλαμβάνει την εκμετάλλευση των ΤΡΑΜ και της Γραμμής της Κηφισιάς και οι ΕΗΣ .
Οι ΕΗΣ αναλαμβάνουν τις υποχρεώσεις της πρώην ΣΑΠ και ταυτόχρονα τη δέσμευση να βελτιώσουν την υπάρχουσα γραμμή και να επεκτείνουν την υπόγεια σήραγγα ως το σταθμό ΑΤΤΙΚΗ με διπλή γραμμή για να ενωθεί ο Ηλεκτρικός με την Κηφισιά, με υπόγειο σταθμό κάτω από την ΟΜΟΝΟΙΑ.
Τα έργα ξεκίνησαν τον Ιανουάριο του 1928 και στις 21/7/1930 εγκαινιάζεται από τον Ελευθέριο Βενιζέλο ο υπόγειος σταθμός ΟΜΟΝΟΙΑ. Αργότερα το 1948 και το 1949 εγκαινιάζονται αντίστοιχα οι σταθμοί ΒΙΚΤΩΡΙΑ και ΑΤΤΙΚΗ.
Πλήθος (εργάτες;) σε εργοτάξιο του Ηλεκτρικού Σιδηροδρόμου Αθηνών-Πειραιώς.
Ο παλαιός σταθμός της Ομόνοιας το 1925
Τα έργα ξεκίνησαν τον Ιανουάριο του 1928 και στις 21/7/1930 εγκαινιάζεται από τον Ελευθέριο Βενιζέλο ο υπόγειος σταθμός ΟΜΟΝΟΙΑ. Αργότερα το 1948 και το 1949 εγκαινιάζονται αντίστοιχα οι σταθμοί ΒΙΚΤΩΡΙΑ και ΑΤΤΙΚΗ.
Το 1950 παραχωρείται από την ΗΕΜ στην ΕΗΣ η ολοκλήρωση του έργου Ηλεκτροκίνησης και η εκμετάλλευση του σιδηροδρόμου ΑΘΗΝΩΝ – ΚΗΦΙΣΙΑΣ. Οι ΕΗΣ συνεχίζουν τα έργα που καταλήγουν σταδιακά το 1957 με τη λειτουργία του σταθμού της Κηφισιάς.
Έτσι η συγκοινωνία από ΠΕΙΡΑΙΑ μέχρι ΚΗΦΙΣΙΑ με τον Ηλεκτρικό Σιδηρόδρομο είναι πλέον πραγματικότητα.
Πλήθος (εργάτες;) σε εργοτάξιο του Ηλεκτρικού Σιδηροδρόμου Αθηνών-Πειραιώς.
Σχέδια (τομές) σηράγγων της σιδηροδρομικής γραμμής Ομόνοιας - Θησείου.
Ο παλαιός σταθμός της Ομόνοιας το 1925
Βασιλική αμαξοστοιχία στον Πειραιά το 1936
ΣΗΜ Oι φωτογραφίες είναι από τα έργα κατασκευής του σταθμού του Ηλεκτρικού στο Μοναστηράκι και στο Θησείο καθώς και από τα έργα επέκτασης της γραμμής από Θησείο προς Ομόνοια .προέρχονται από φωτογραφικό αρχείο του Ε.Λ.Ι.Α.
5 σχόλια:
Brilliant pictures!!!
Cingratulations!!!!!!
Α, εμαθα κατι ενδιαφερον για την Αθηνα πριν ενα αιωνα. Κατα συμπτωση αυτες τις ημερες το Υπ. Στρατου διεταξε την κατασχεση ολων των Βιβλων στην Ελλαδα. Εγιναν μεγαλες φασαριες (μαλλον μαγαλυτερες απο τις προσφατες) τοτε (1901-2) επειδη η Βιβλος (Καινη Διαθηκη) ειχε μεταφρασθει στην δημοτικη γλωσσα μετα απο πρωτοβουλια της βασ. Ολγας.
Τα γεγονοτα αυτα ονομαστικαν "Ευαγγελικα."
Το κοινο σημειο ειναι (ηταν) ο φοβος ή ο δισταγμος για κατι το καινουριο. Το τραινο και η συραγγα ανησυχουσε το κοινο, για παραδειγμα, οπως και η αλλαγη της επισημης γλωσσας απο καθαρευουσα στην δημοτικη. Μαλιστα οι φοιτητες τοτε αντιδρουσαν δυναμικα εναντιων τετοιων αλλαγων.
θα επιστρεΦω εδω για να διαβαζω και να χαζευω σταθμους και προορισμους..
γεια και χαρα σου.. Aqua!!
κι εκεινο το δια χειρος.. το λιγο πριν.. θαυμασα..
φιλιά
David thanks!
Andros
Ετσι είναι.Ειδικά ό,τι καινούργιο στην τεχνολογία .
Εντυπωση μου κάνει αυτό που αναφέρεις για αντιδράσεις φοιτητών.Συνήθως αυτοί είναι οι πρωτοπόροι.
Orelia
Σ'ευχαριστώ!
Ξεχωριστό θέμα. Υπέροχη ανάρτηση.
Ένα πολύ ωραίο σχετικό βιβλίο είναι "Οι Ελληνικοί Σιδηρόδρομοι" του Συλλόγου Φίλών του Σιδηροδρόμου που εκτός από πληροφορίες και φωτογραφίες για τους σιδηροδρόμους της Ελλάδας, έχει και για τον "μητροπολιτικό σιδηρόδρομο" Αθήνας Πειραιά καθώς και για το τραμ. Επ' ευκαιρία το ξαναξεφύλισσα.
Δημοσίευση σχολίου